Monday, December 31, 2012

نگرانی از وضعيت رضا شهابی و محمدعلی دادخواه در زندان

وضعيت جسمی رضا شهابی فعال کارگری و عضو سنديکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه که در زندان به سر مي‌برد وخيم گزارش شده است. ربابه رضايی همسر رضا شهابی به "کمپين بين‌المللی حقوق بشر" گفته است اگر همسرش درمان نشود خطر فلج شدن او را تهديد مي‌کند.

بنا بر اين گزارش هفته گذشته بعد از اين که حال عمومی رضا شهابی در زندان به هم مي‌خورد او را به بهداری زندان منتقل مي‌کنند اما آقای شهابی از خوردن دارو امتناع مي‌کند و اجازه وصل کردن سرم به خود را نمي‌دهد.

رضا شهابی از ۲۵ آذر ۱۳۹۱ دست به اعتصاب دارو زده است. اين عضو سنديکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه ۲۷ آذر ۱۳۹۱، دو روز پس از شروع اعتصاب دارو، اعتصاب غذای خود را نيز در زندان شروع کرد.

اعتراض رضا شهابی به رفتار ماموران زندان است که در تاريخ ۲۵ آذر ماه او را با "فحاشی و تهديد به ضرب و شتم" از بيمارستان به زندان بازگرداندند.

رضا شهابي، فعال کارگری و از اعضای هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌‌رانی تهران و حومه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ بازداشت شد و در حين انتقال به بند ۲۰۹ به دليل ضرب و شتم شديد از ناحيه گردن به شدت آسيب ديد.

بنا بر گزارش‌ها آقای شهابی در زندان نيز بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته که باعث آسيب ديدن نخاع او شده است.

بنا بر گزارش‌ها محمد علی دادخواه در زندان تحت فشار است تا عليه خود اعتراف کند

اين فعال کارگری به دنبال تقاضاهای فراوان خانواده سرانجام در تاريخ ۲۵ آذر ماه برای معاينه از زندان به بيمارستان منتقل شد اما قبل از آزمايشات پزشکی ماموران زندان با فحاشی و تهديد به ضرب و شتم او را از بيمارستان به زندان بر گرداندند.

ربابه رضايی همسر رضا شهابی از رييس قوه قضاييه و دادستان تهران خواسته است تا به همسرش مرخصی درمانی بدهند چرا که در صورت عدم درمان، خطر فلج رضا شهابی را تهديد مي‌کند.

تحت فشار قرار دادن محمد علی دادخواه در زندان

گزارش‌ها همچنين حاکی از تحت فشار قرار دادن محمد علی دادخواه وکيل و از اعضای هيات موسسان کانون مدافعان حقوق بشر در زندان برای اعتراف عليه خود و پذيرش اتهاماتش است. حسين دادخواه برادر محمد علی دادخواه با اعلام اين خبر به " کمپين بين‌اللملی حقوق بشر در ايران" گفته است برادرش در زندان دچار "افت حافظه" شده است.

حسين دادخواه با اظهار نگرانی شديد از وضعيت برادرش گفته است: «دخترش را هفته پيش در ملاقات حضوری نشناخته و حرف‌های بي‌ربط مي‌زده است. خيلی غم‌انگيز است. من هم محمد را کابينی ملاقات کردم. او جملاتی را پس و پيش مي‌گفت که من متعجب شدم. محمد هميشه در صحبت کردن عالی بود، هيچ وقت اشتباه و پس و پيش حرف نمي‌زد، هيچ وقت در صحبت‌هايش مکث نمي‌کرد. نمي‌دانم چه اتفاقی برای او افتاده است. او هفته گذشته مثل هميشه نبود.»

محمد علی دادخواه قبل از زندان نيز برای اعتراف تلويزيونی تحت فشار قرار گرفته بود. او پيش از زندانی شدن گفته بود که ماموران امنيتی از او خواسته‌اند تا جلوی دوربين تلويزيون بگويد که کانون مدافعان حقوق بشر از خارجي‌ها پول مي‌گرفته است تا مقاصد آن‌ها را انجام دهد.

محمدعلی دادخواه، در تيرماه سال ۹۰ از سوی شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب به ۹ سال زندان و ده‌ سال ممنوعيت از وکالت در دادگستری و همچنين به مجازات شلاق و چندفقره جزای نقدی محکوم شده‌ بود. صبح روز يکشنبه ۱۰ ارديبهشت محمد علی دادخواه، حقوق‌دان و مدافع حقوق زندانيان سياسي، هنگامی که در شعبۀ ۱۵ برای دفاع از موکلش، زندانی سياسی ارژنگ داودي، حاضر شده بود دستگير شد.
صدای آلمان
http://m.dw.de/persian/mobile.A-16487419-9993.html


No comments:

Post a Comment